مردمی یکدل و یکصدا هرگز شکست نخواهند خورد

ویکتور خارا گیتاریست ،شاعر ، آهنگساز و آواز خوان شیلیایی از چهره های مبارزه نهضت مردمی سالوادور آلنده _ رهبر و رئیس جمهوری شیلی – بود .

پس از کودتای سازمان جاسوسی سیا در شیلی ( سپتامبر 1973 ) او را همراه پنج هزار تن از جوانان مبارز آن کشور در استادیوم بزرگ سانتیاگو زندانی کردند .رئیس زندان که سرودهای هیجان انگیز خارا را شنیده بود به او نزدیک شد و گفت که آیا حاضر است برای دوستان خود گیتار بزند و سرود بخواند ؟

پاسخ ویکتور خارا مثبت بود :

– البته که حاضرم .

رئیس زندان به یکی از گروهبانان گفت :

-گیتارش را بیاور .

گروهبان رفت و تبری با خود آورد و هر دو دست ویکتور را با آن شکستند . آنگاه رئیس زندان به طعنه گفت :

-خوب بخوان چرا معطلی ؟

ویکتور خارا در حالیکه دستان خونریزش را در آسمان حرکت می داد از همزنجیران خود خواست که با او همصدائی کنند و آنگاه آواز پنج هزار دهان به خواندن سرود وحدت که خارا تصنیف کرده بود در استادیوم سانتیاگو طنین افکند :

مردمی یکدل و یکصدا

هرگز شکست نخواهند خورد …

هنوز سرود به پایان نرسیده بود که گروهبانان جسم نیمه جان ویکتور خارا را به گلوله بستند .

کاریکاتور اثر پلانتو که از کتاب جمعه سال اول شماره 1 اسکن شده

10 پاسخ به “مردمی یکدل و یکصدا هرگز شکست نخواهند خورد

  1. به قول بعضیها چاکریم رفیق

  2. ممنونت شدم. چه خاطرات زيبايي را برام زنده كردي

  3. خواهش میکنم
    مطلب به طور کامل از کتاب جمعه سال 1359 کپی شده بود

  4. مرسي.
    باعث افتخاره

  5. مهدی بلوریان

    جالب بود مرسی
    منتظر دیدارت هستم

  6. ممنون اما دوست عزیز
    در کجا روی ماهت رو ببینم

  7. آقا سلام. خسته نباشي. مطالب تاريخي و اون تمبرهات خيلي جالب بود. ادامه بده

  8. ممنون دوست من حتما

  9. ممنون
    خواهش میکنم برای من یک دعوتنامه بالاترین بفرستید
    من هم می خوام به نوبه خودم مبارزه کنم
    ایمیل من: ariyayi@aol.com
    بی نهایت ممنونم

پاسخی بگذارید

