مبحث تبلیغات در کتاب» نبرد من «هیتلر

هیتلر چندسال از عمرش را در زندان گذراند تا کتاب نیرد من را نوشت ،مترجم کتاب هم  احتمالن چندین ماه از   وقت گرانبهایش را صرف ترجمه ی این کتاب کرد.من هم چندین روز را وقت خواندن آن کردم.ولی خواندن این نوشته دقایقی بیشتر از وقت شما را نمیگیرد.
این سطور چکیده ی خلاصه ی مهمترین بخش کتاب (تبلیغات)است ،از تمام دوستان خواهشمندم این چند سطر را  بخوانند احتمالن همانند من پرسشهای بسیاری در ذهنشان نقش خواهد بست که البته پاسخش در متن داده شده؟


آنچه  روشنفکران(یا کسانی که امروز بدبختانه بیشتر به این نام خوانده میشوند) بدان  نیاز دارند تبلیغات نیست ،آموزش  علمی است.
محتوای تبلیغات علم نیست .چنان که شئی  هم که در یک پوستر نشان داده میشودهنر نیست.هنر پوستر در توانائی طرح آن است که توجه مردم  را از راه شکل و رنگ جلب کند.پوستر باید تصویری از اهمیت نمایشگاه را به توده ها نشان بدهد نه اینکه جانشین هنری شود که به نمایش درآمده.
در آنچه ما امروز تبلیغات می نامیم نیز وضعی همانند وجود دارد.
نقش و عملکرد تبلیغاتی در آموزش علمی فرد نیست ،بلکه جلب توجه توده هاست به پاره ای حقایق ،فرایند ها ،ضرورت ها و غیره،که اهمیتشان برای نخستین بار در معرض دید آنان قرار داده شده.
تمامی هنر در آن است که اینکار آنچنان ماهرانه انجام گیرد که  همه متقاعد شوند حقایق واقعی است،فرایند لازم است،ضرورت درست است و غیره.اما از آنجا که تبلیغات فی نفسه ضرورت نیست و نمی تواند باشد(زیرا نقش ان مانند پوستر عبارت است از جلب توجه مردم و نه آموزش دادن کسانی که آموزشی  را دارند و یا در پی کسب آن هستند)اثر عمده آن باید معطوف  به عواطف و احساسات باشد و فقط درحد بسیار محدودی متوجه به اصطلاح خرد و اندیشه شود.
هرگونه تبلیغاتی باید عوام پسندانه بوده سطح فکری آن متناسب با پایین ترین پایه ی درک و شعور کسانی باشد که روی سخن با آنهاست.در نتیجه  آن توده ای که هدف، دسترسی پیدا کردن به آن است هرچه عظیم تر باشد،باید درونمایه ی تبلیغات را سبکتر گرفت.همچنین اگر هدف نفوذ و تاثیر گذاری در تمام مردم است(مانند تبلیغاتی که برای ایجاد و آغاز یک جنگ صورت می گسرد)به هیچ وجه نباید زیاد به فکر و اندیشه مردم تکیه کرد.
زیر بنای فکری تبلیغات هرچه ناچیزتر باشد و هرچه انحصاری تر عواطف و احساسات توده های مردم را مورد توجه قرار دهد،مثمرتر خواهد بود.
بهترین آزمون درست یا نادرست بودن یک مبارزه تبلیغاتی این است،نه آنکه چقدر در ایجاد رضایتمندی چند تن دانش پژوه یا زیبایی شناس جوان موفقیت داشته باشد.
هنر تبلیغات در درک تصورات عاطفی و احاساتی توده های عظیم است و با استفاده از روش درست روانشناسی ،پیدا کردنراهی به توجه و از آن طریق به قلب توده های وسیع مردم.این نکته که آدمهای زرنگ و باهوش ما به چنین نکته هایی پی نبرده اند فقط نشان می دهد آنها از نظر ذهنی تا چه اندازه کاهل و خودخواهند.

زمانی که ما دریابیم چه اندازه لازم است تبلیغات با توده های وسیع مردم متناسب شود قائده زیر به دست خواهد آمد:
اشتباه است که تبلیغات را نیز به عنوان مثال،مانند وآموزش علمی ،چند بعدی کرد.
قابلیت پذیرش توده های عظیم بسیار محدود،هوش آنها کم ،اما قدرت فراموشی شان فوق العاده بالاست.با توجه به این حقایق ،هرگونه تبلیغات موثری باید فقط  محدود به چند نکته باشد و باید این نکات را به صورت شعار تکرار کرد تا مردم آنچه را که میخواهید از شعارتان بفهمند تا آخرین نفر درک کنند.به مجرد آنکه این شعار را کنار بگذارید و بکوشید ابعاد بیشتری را در نظر بگیرید ،اثر آن از بین خواهد رفت.چرا که مردم مطالبی را که بدین سان ارائه می شود نه میتوانند هضم کنند نه میتوانند به خاطر بسپارند.و در نتیجه ،جاصل کار ضعیف می شود و سرانجام کاملن از بین خواهد رفت.

در پایان یادآوری کنم تمام کسانی که  کالایی (سیاسی ،فرهنگی یا  اجتماعی )به شما معرفی میکنند اینها را میدانند  شما هم بهتر است بدانید

4 پاسخ به “مبحث تبلیغات در کتاب» نبرد من «هیتلر

  1. Khyly amozandeh bood , kash ye kami bishtar tozih midadi, bazam az in karahaye amoozeshi kotah bekon khyly moaser hast

  2. با تشکر از شما دوست عزیز ؛چند وقتی هست که دارم تلاش میکنم این کتاب ارزشمند رو با ترجمه زیبای مرحوم جهانسوزی پیدا کنم ولی موفق نشدم.
    به هرحال منون بابت مطلب خوبتون.
    گرچه من اینجا متوجه موضعگیری خاص خواص شما هستم ولی دوست من (هرقدر این جمله شاعرانه و ناپخته):ولی گاهی باید بازیچه شد گاهی باید حتی مهره ای از بازی بود تا وقتی که بازیه اصلی بهت برسه .

    • تمام حرف من و منظورم از این نوشته اینه که جان مردم رو ارزون نفروشیم،اگر میگیم رفراندوم برای مشروعیت نظام باشه نه مشروعیت ا.ن
      اینبار این تبلیغات تبلیغات همبرگر نیست که به شما سویا رو جای صد در صد گوشت قالب کنند
      پای جان آدمها درمیونه

پاسخی بگذارید

